Hudobný život

Stanislav Masaryk: Postcards

Renáta Kočišová
Renáta Kočišová
1. február 2024
Hudobný život

Stanislav Masaryk

Postcards

L. Fanzowitz, Ľ. Kamenský, M. Vajo

Hudobné centrum 2022/2023


Profilové CD slovenského trubkára Stanislava Masaryka prináša altovo-sopránový register s jasným a brilantným zvukom. Sólista jasne definuje, že trúbka je kultovým nástrojom, s reprezentatívno-signalizačnou, a dodajme, aj symbolickou funkciou, ktorá v modernej dobe dokáže tlmočiť viaceré smutno-veselé obsahy. Interpreti sa sústredili na moderné a závažné diela pre sólovú trúbku so sprievodom klavíra, trúbkové trio a sólový nástroj. Poslucháčsky príťažlivé skladby boli skomponované v rozmedzí 55 rokov v 20. storočí.

Sólista nás prevedie od Sonát Hindemitha (1939) a Hubeaua (1943), cez Sonatínu od Martinů (1957), Tomasiho Triptych (1957), Albrechtove Variácie (1945/46), Tomasiho Suitu pre tri trúbky (1964) až k Pohľadniciam, skomponovaným koncom minulého storočia (1994). Práve tieto tri Postcards/Pohľadnice od amerického trubkára a skladateľa prevažne trúbkovej literatúry Anthonyho Ploga tvoria os celého projektu: sú dynamické, efektné a sólista výborne vystihol ich podstatu. Sú totiž skomponované s bystrou trubačskou znalosťou a sólistovi interpretačne sadli. Posluch i štúdium zákonitostí Masarykovho výberu skladieb týchto modernistov predsa len odhalili spoločné črty opusov: sú nimi inklinácia k tonalite, inšpirácie minulými štýlmi (čo je typické pre neoklasicistický smer modernej hudby 20. storočia) a takmer u všetkých skladateľov na CD možno nájsť vzťah k starším kompozičným postupom a hudobným formám (Saltarelle, Sarabande). Niekedy si skladateľ zvolil aj jazzovú temperamentnú atmosféru; v Tomasiho Suite pre tri trúbky navyše aj záľubu vo farebnom impresionizme. Skladba interpretovaná v podaní tria trúbok Stanislav Masaryk, Ľubomír KamenskýMarek Vajo vytvorila symbiózu súhry, technickej zrelosti, farby a modernej harmónie.

Bohuslav Martinů, syn trubača, vtlačil do svojej Sonatíny pre trúbku a klavír zmysel pre rytmus, bohémsku hravosť, českú spevnosť, ba aj jazzový podtext v klavírnom sprievode – to všetko predostreli interpreti Stanislav Masaryk a Ladislav Fanzowitz v jednom kompaktnom celku. Skladbe dominuje poetická a tónová krása. Optimistický závan už povojnových rokov vystihol Alexander Albrecht vo svojich symbolických Variáciách, venovaných významnému trubkárovi Adolfovi Scherbaumovi, ktorý strávil v Bratislave niekoľko rokov. Parametre skladby vykazujú ohromný tónový rozsah a výrazný lesk prednesu, dokonale zachovaný aj sólistom. Technická presnosť a precíznosť sú u interpretov signifikantné. Aj Variácie sú neoklasicistické: pre sekvenčné postupy, fanfárovitosť, občasnú bachovskú polyfóniu, echo pasáže aj jemnú melanchóliu v závere. Tomasiho TriptychHubeauova Sonáta sú interpretačnými ozdobami nosiča.

Hindemithova Sonáta pre trúbku a klavír je dielo vyžadujúce od zrelých interpretov tlmočenie filozoficky komplikovaných obsahov. Technicky zložité frázy sú posolstvom skladateľa, nachádzajúceho sa v hmlistom vojnovom období, ktoré spoločnosť vtedy prežívala. Bližšie ku smútku mal príťažlivý klavírny sprievod Ladislava Fanzowitza, keďže je tam žiaľ doslova naordinovaný chorálom „Všetci ľudia musia zomrieť“. Každopádne, toto CD prináša množstvo trubkárskych technicko-charakterových istôt, kvalít a perspektív a veľmi osviežujúco pôsobí aj voľba modernej dramaturgie.