Hudobný život

Juraj Griglák - Blue Katka

Juraj Kalász
Juraj Kalász
30. september 2023

Analýza kontrabasového sprievodu a sóla na akordickú schému 12-taktového blues


Juraj Griglák (1963) je stálicou slovenskej hudobnej scény, pričom jazz je len jednou z jeho mnohých tvárí. Je kontrabasistom v Slovenskej filharmónii a od konca 80. rokov participoval na množstve hudobných projektov ako kontrabasista i basgitarista. Patrí ku generácii hudobníkov, ktorí mali možnosť študovať iba klasickú hudbu a v jazze boli samoukmi. Empirické skúsenosti z jeho pestrého hudobného životopisu však plne nahrádzajú akademické jazzové vzdelanie. V r. 2019 získal v kategórii „hudba“ významné ocenenie Krištáľové krídlo.


V r. 2011 sa stal Griglák členom kvarteta/kvinteta Nikolaja Nikitina. Kapela nahrala tri albumy. Na prvom z nich, Personal Suite (2012), sa nachádza skladba Blue Katka, venovaná Nikitinovej manželke. Na nahrávke participovali: Nikolaj Nikitin – tenorsaxofón, Gabriel Jonáš – klavír, Juraj Griglák – kontrabas a Jozef Döme – bicie nástroje. Téma je napísaná v zloženom metre, striedajú sa v nej 4/4 a 6/4 takty. Sóla sú hrané na formu klasického 12 taktového blues. My sa pozrieme na vedenie basu pod sólami tenorsaxofónu a klavíra a následné kontrabasové sólo hrané arco.


Obľúbeným Griglákovým postupom je double chromatic approach, ktorý používa v 10. takte (čiže na dominantu) bluesovej formy (t. j. 22. a 34. takt sprievodu) a tritonálna substitúcia (napr. v 24. takte), keď namiesto C7 príde F#7. Charakteristická disonancia, t. j. v. 3 a m. 7 znejú v oboch akordoch rovnako a výhodou je tiež postup do F7 cez vrchný poltón. Na osvieženie opakujúcej sa alebo ľahko predvídateľnej harmonickej štruktúry slúži poltónový posun v 45.–46. takte: dvojtaktie |Gm7|C7| je nahradené postupom |Abm7 Db7|Gm7 C7|.


Hudobný život
Juraj Griglák - Blue Katka 1. strana. Foto: Juraj Kalász

Filozofia rozširovania harmónie je použitá v 55.–56. takte, kde Griglák reharmonizuje postup basovej linky chromaticky klesajúcimi dominantnými jadrami. Tritonálna substitúcia v 58. takte, keď basový tón fis zmení pôvodný akord C7 na F#7, je v jazze pomerne frekventovaným postupom. Použiť ho je možné, ak je vo vedení hlasov akordického sprievodu vynechaný základný tón a kvinta (pokiaľ nie je alterovaná). Zaujímavo znie tiež tón as na ťažkej dobe 60. taktu, kde by mal byť pre akord Gm7 tón g. Tu má však kvôli logike basovej linky využívajúcej pasáže svoje opodstatnenie.


Hudobný život
Juraj Griglák - Blue Katka 2. strana. Foto: Juraj Kalász

Na začiatku 6. chórusu, čiže v 61. takte začína rozsiahlejšia „rekonštrukcia“ pôvodnej harmonickej štruktúry blues, kde sú prvé štyri takty |F7|Bb7|F7|Cm7| nahradené postupom |F7|Am7b5 D13|Gm7|C7F7| V 65. takte (5. takt bluesovej formy) prichádza na ťažkú dobu tón a namiesto tónu b. Jediné možné vysvetlenie je, že ide o single chromatic approach k základnému tónu subdominanty. Podstatné je však to, že znie dobre a prináša potrebné napätie.


Od 73. taktu si môžeme vychutnať Griglákovo sólo hrané arco v striktne swingovom frázovaní. Hlavným prostriedkom na upútanie pozornosti je f mol bluesová stupnica (f, as, b, ces, c, es), ktorá má 2 blue tóny: malú terciu (as) a zmenšenú kvintu (ces). Tie vytvárajú disonancie typické pre blues. V notách sú vyznačené malými písmenami nad tónmi ako b3 a b5. V 86. takte Griglák zahrá dvojzvuk a‑es, čo je charakteristická disonancia akordu F7. Blues s vynechaným IV. stupňom (Bb7) v 2. takte bluesovej formy (t. j. 86. takt) má „zemitejší“ charakter a je v kontraste s použitím chromatizmov v 88. a 89. takte. 90. takt sa začína double chromatic postupom k blue tónu, čiže as. V závere sóla (93. takt) použije Griglák melodický motív, ktorý v nasledujúcom takte posunie z Gmi7 o poltón nahor, čiže v 94. takte reharmonizuje C7 na Abm7. V 95. takte je typický ellingtonovský záver použitý napríklad v skladbe Take The „A“ Train.


Griglákova sprievodná hra i sóla sú ideálnym spojivom medzi tradičným mainstreamom a sofistikovanejším postbopovým štýlom. Kompozície i koncepčné

smerovanie kvarteta vychádzajú z hudby druhého kvinteta Milesa Davisa (r. 1964–1968).