Hudobný život

ARS TRIO MARTIN BALLÝ

Renáta Kočišová
Renáta Kočišová
21. apríl 2024
Hudobný život
Dvořák, Novák, Mozart, Martinů, Šostakovič, Janáček, Páleníček, Kabeláč Supraphon 2023

Komplet troch CD prináša rad hodnotných umeleckých výkonov klaviristu Martina Ballýho a českého komorného súboru Ars trio v reminiscencii jeho veľmi úspešnej etapy. Nahrávky pochádzajú z r. 1980 až 1992, keď sa trojica hudobníkov (klavirista Martin Ballý, huslistka Dana Vlachová a violončelista Jan Páleníček) so zanietením venovala komornej koncertnej činnosti. Svieža príťažlivosť predkladaných opusov, a najmä interpretačný zápal inštrumentalistov s výraznou inklináciou k českej hudbe, sú dôvodom, že aj po
30 rokoch sú tieto nahrávky poslucháčsky atraktívne.


Na troch diskoch nájdeme šesť klavírnych trií, tri sólové opusy pre klavír a jednu skladbu pre violončelo a klavír. Od A. Dvořáka si interpreti vybrali najskôr Klavírne trio č.1 B dur op. 21. Je to dielo živé, siahajúce po ľudovej tradícii a predovšetkým subjektívne lyrické. Hudobníci vyzdvihli melodickú i rytmickú zložitosť, predostreli množstvo nálad a výrazových možností. Technicky nedokonalá nahrávka však poddimenzovala status huslí a violončela voči klavíru a k istej rovnováhe dochádza len na miestach, kde hrajú sláčiky unisono. Štylizačne zaujímavé Dumky pre klavírne trio op. 90 od toho istého autora sú parafrázami ukrajinskej dumky – umelci tu bytostne prepojili skladateľský zámer s interpretačným poňatím: jednotlivé skladby sú niekedy záhadne zádumčivé až elegické, inokedy prekypujú závratným optimizmom.


Klavírne trio d mol op. 27 „Quasi una ballata“ od Vítězslava Nováka je zásobárňou dynamického nasadenia a synergie tria. Dielo disponuje modernistickou fasádou, v strednom úseku poskytuje veľa farebných odlišností, čím odkrýva viacvýznamovosť skladateľského rukopisu.


Interpretácia Janáčkovej sugestívnej Klavírnej sonáty 
1. X. 1905 „Z ulice“ patrí medzi zásadné skladby kompletu. Ballý ju zahral s majstrovským uvedomením si pozadia vzniku jej častí: nepríjemnej Predtuchy a reálnej Smrti mladého muža počas brnianskych demonštrácií súvisiacich so založením druhej českej univerzity.

V Klavírnom triu č. 2 d mol od Bohuslava Martinů interpreti preukázali, že majú výbornú dispozíciu zvládať zložitú, ba až prekrývajúcu sa harmóniu a synkopické rytmy, presahujúce do jazzových ostinát. Klavírna interpretácia Ritornelov B. Martinů zachytila sonórnosť týchto šiestich kusov. M. Ballý ich predniesol v kontrastnom výraze a veľmi živom jazzovo ladenom finále.


Variácie na chorálovú tému zo 17. storočia pre violončelo a klavír sú dôkazom, že Jan Páleníček výsostne porozumel koncepcii svojho otca Josefa. Archaická chorálová téma je poňatá raz výrazovo asketicky, raz neskromne virtuózne a dynamicky, najmä vo violončelových kadenciách, ktoré interpret odohral jedným dychom. Zdanlivo úsporná melodicko-harmonická obsahovosť vrcholí vo finále. Na chorál sa dramaturgicky napája aj 4. Prelúdium corale Miloslava Kabeláča. Ballý očarujúco vystihol charakter týchto uhrančivých skladieb.


Ako závan dokonalej vyváženosti pôsobí Klavírne trio C dur W. A. Mozarta. Ars trio v diele podalo štýlovo čistú a iskrivú súhru. Na povrch presiakla najmä nástrojová prepracovanosť, schopnosť vykresliť detaily i väčšie celky.


Šostakovičovo Klavírne trio č. 2 e mol op. 67 patrí medzi hodnotné opusy komornej tvorby a interpreti sa chopili tejto príležitosti v plnej miere. Ich diapazón nálad je široký: grotesku strieda okázalá tanečnosť, ale i smútok vtedajšej vojnovej doby. Navzdory všetkému sa na povrch prediera „tanec smrti“, originálne podaný. Aj tu Ars trio preukázalo zmysel pre melanchóliu a divokú neskrývanú radosť z hry.